Здравейте! Бълг. фирма е посредник в тристранна операция. Получава фактура за авансово плащане за стоки от прехвърлител в тристранна операция. Трябва ли да се издава Протокол за ВОП за авансовото плащане за стоката? Или Протокола за ВОП се издава след като се получи цялостната фактура за стоката, намалена с аванса? И как се определя дан. основа на Протокола за ВОП? Благодаря Ви!
Добавена в
10 отговори
експерт Eli Marova
отговори на въпрос
на 10 Окт. 2012
В закона има предвидени изключения по отношение на документирането и отчитането на авансови плащания само при доставки на ВОП и ВОД. За всички останали авансови плащания важат общите разпоредби на закона.
Вие като посредник в тристранна операция ще осъществите освободено от облагане ВОП в страната на придобиване, т.е мястото е извън страната – чл. 17 ал.3 и чл.62 ал.5 от ЗДДС. Освен това данъкът, при тристранна операция, осъществена при условията на чл.15 е изискуем от придобиващия в тристранната операция, съгласно разпоредбите на чл.82, ал. 3 от ЗДДС. Заради всичко това, считам, че за Вас не възниква изискуемост и основание да начислите данък или да издадете протокол по чл.117 за получената фактура за авансово пащане. Имайте предвид, че съгласно чл.133 от ППЗДДС ал 12 регистрираното лице-посредник в тристранна операция отразява фактурата, издадена от прехвърлителя в тристранната операция в дневника за покупките за данъчния период, през който е отразена фактурата за доставката от посредника към придобиващия в тристранната операция. Това значи, че трябва да отразите тази фактура едва когато включите в дневника Вашата фактура към придобиващия
Вие като посредник в тристранна операция ще осъществите освободено от облагане ВОП в страната на придобиване, т.е мястото е извън страната – чл. 17 ал.3 и чл.62 ал.5 от ЗДДС. Освен това данъкът, при тристранна операция, осъществена при условията на чл.15 е изискуем от придобиващия в тристранната операция, съгласно разпоредбите на чл.82, ал. 3 от ЗДДС. Заради всичко това, считам, че за Вас не възниква изискуемост и основание да начислите данък или да издадете протокол по чл.117 за получената фактура за авансово пащане. Имайте предвид, че съгласно чл.133 от ППЗДДС ал 12 регистрираното лице-посредник в тристранна операция отразява фактурата, издадена от прехвърлителя в тристранната операция в дневника за покупките за данъчния период, през който е отразена фактурата за доставката от посредника към придобиващия в тристранната операция. Това значи, че трябва да отразите тази фактура едва когато включите в дневника Вашата фактура към придобиващия
потребител Stoyan Stoyanov
отговорина потребителя Eli Marova
на 11 Окт. 2012
Благодаря Ви много! От Вашия отговор разбирам, че фактурата за аванса, няма да бъде включена в дневниците и няма да бъде издаден протокол за ВОП, а когато получа цялостна фактура ще я включа в дневника за покупки, но отново без да издавам протокол за ВОП по чл.117, така ли? И тъй като тази фактура е с намалена стойност /-авансовото плащане/, предполагам ще трябва да я включа в цялостния й размер в дневниците? Благодаря Ви отново!
експерт Eli Marova
отговорина потребителя stoyan stoyanov
на 11 Окт. 2012
Смятам, че фактурата за аванса трябва да я включите заедно с окончателната фактура и така ще декларирате цялата данъчна основа по доставката. Протокол за ВОП по чл.117 не издавате към момента на доставката.
Разгледайте чл.9 ал. 2 от ППЗДДС. Там са изредени условията за доказване на доставката като посредник в тристранна операция. Ако не можете да докажете доставката в предвидения срок, чл.9 ал.3 - 5 съдържат процедурата за корекция.
Т.е, ако не можете да докажете тристранната операция, ще се счита, че имате ВОП в страната и чак тогава трябва да издадете протокол по чл.117.
Разгледайте чл.9 ал. 2 от ППЗДДС. Там са изредени условията за доказване на доставката като посредник в тристранна операция. Ако не можете да докажете доставката в предвидения срок, чл.9 ал.3 - 5 съдържат процедурата за корекция.
Т.е, ако не можете да докажете тристранната операция, ще се счита, че имате ВОП в страната и чак тогава трябва да издадете протокол по чл.117.
потребител ирена ламбова
отговорина потребителя Eli Marova
на 11 Окт. 2012
Здравейте,пиша тук за да не отварям нова тема.Ние също ще бъдем посредник в тристранна операция,но както ще плащаме ,така и ще получаваме аванси от клиента,т.е.на нас ни плащат аванс и съответно ние плащаме аванс-и това ще бъде поне 3 пъти.Въпроса ми касае точно тези получени и платени аванси.Клиента държи да му се издаде фактура за тях,а окончателната ще бъде едва след 2-3 месеца,понеже стоката ще се произвежда.По аналогичен начин и прхвърлителя ще ни издаде фактура за аванс.Кога следва тези фактуви да се включат в дневниците,притеснява ме и дългия период до издаване на окончателните фактури.
експерт Eli Marova
отговорина потребителя ирена ламбова
на 11 Окт. 2012
В закона липсва изрична разпоредба за отразяването на авансовите плащания, получени от посредник в тристранна операция. Прилагайки общите разпоредби, издаването на фактурата трябва да стане в срок от 5 дни от получаване на плащането. Авансовото плащане в случая е свързано с доставка извън страната и не следва да се начислява данък.
Самото отразяване на фактурата е логично да стане когато се осъществи тристранната операция, но в закона липсва подобна разпоредба и следователно ще трябва да я включите в периода на издаване. Това от своя страна ще доведе до отразяване в системата ВИЕС. Притеснителното в случая е текста на чл.117 ал.2 т.4 в) от ППЗДДС, който изисква включването на доставките като посредник в тристранна операция без да уточнява дали в това число са и получените авансовите плащания. Друг неуточнен момент в закона и правлника е дали чл. 9 ал.3 от ППЗДДС се отнася и за авансовите плащания. При положение, че липсва изключение, трябва да приложите основното правило.
Моят съвет е да отправите писмено запитване до НАП
Самото отразяване на фактурата е логично да стане когато се осъществи тристранната операция, но в закона липсва подобна разпоредба и следователно ще трябва да я включите в периода на издаване. Това от своя страна ще доведе до отразяване в системата ВИЕС. Притеснителното в случая е текста на чл.117 ал.2 т.4 в) от ППЗДДС, който изисква включването на доставките като посредник в тристранна операция без да уточнява дали в това число са и получените авансовите плащания. Друг неуточнен момент в закона и правлника е дали чл. 9 ал.3 от ППЗДДС се отнася и за авансовите плащания. При положение, че липсва изключение, трябва да приложите основното правило.
Моят съвет е да отправите писмено запитване до НАП
потребител Stoyan Stoyanov
отговорина потребителя Eli Marova
на 11 Окт. 2012
Здраейте отново! Искам да Ви попитам при положение, че като посредник в тристранна операция съм издала Протокол за ВОП през м.07/2012 за фактурирани стоки от Прехвърлителя през м.07/2012, как мога да коригирам тази грешка в дневниците за м.09/2012.? Благодаря Ви предварително!
експерт Eli Marova
отговорина потребителя stoyan stoyanov
на 11 Окт. 2012
В ППЗДДС има описани процедурите за анулиране на протоколи
в случя, че Протоколът, който сте издали е на основание чл. 9 ал.3 тогава анулирането е по
чл. 10
(3) Когато посредникът в тристранна операция се снабди с документите по чл. 9, ал. 2, след срока по чл. 9, ал. 3 той коригира резултата от прилагането на чл. 9, ал. 4 и 5.
(4) В случаите по ал. 3 корекцията се извършва от посредника чрез анулиране на протокола по чл. 9, ал. 5. За анулирането не се издава нов протокол.
(5) Анулирането по ал. 4 се извършва в 5-дневен срок, считано от датата, на която посредникът се е снабдил с документите по чл. 9, ал. 2.
В случай, че сте издали протокол, въпреки, че не е трябвало да се издава такъв, анулирането става по чл. 80 от ППЗДДС
(6) (Нова - ДВ, бр. 39 от 2008 г., в сила от 15.04.2008 г.) За погрешно съставени се смятат и издадените протоколи, в които е начислен данък, въпреки че не е следвало да бъде начислен. За анулирането не се издава нов протокол, а в погрешно съставения се посочва основанието за анулиране.
И в двата случая за анулирането на протокола не се издава нов. Отразявате го със знак "минус" в дневниците за периода, в който го анулирате.
в случя, че Протоколът, който сте издали е на основание чл. 9 ал.3 тогава анулирането е по
чл. 10
(3) Когато посредникът в тристранна операция се снабди с документите по чл. 9, ал. 2, след срока по чл. 9, ал. 3 той коригира резултата от прилагането на чл. 9, ал. 4 и 5.
(4) В случаите по ал. 3 корекцията се извършва от посредника чрез анулиране на протокола по чл. 9, ал. 5. За анулирането не се издава нов протокол.
(5) Анулирането по ал. 4 се извършва в 5-дневен срок, считано от датата, на която посредникът се е снабдил с документите по чл. 9, ал. 2.
В случай, че сте издали протокол, въпреки, че не е трябвало да се издава такъв, анулирането става по чл. 80 от ППЗДДС
(6) (Нова - ДВ, бр. 39 от 2008 г., в сила от 15.04.2008 г.) За погрешно съставени се смятат и издадените протоколи, в които е начислен данък, въпреки че не е следвало да бъде начислен. За анулирането не се издава нов протокол, а в погрешно съставения се посочва основанието за анулиране.
И в двата случая за анулирането на протокола не се издава нов. Отразявате го със знак "минус" в дневниците за периода, в който го анулирате.
потребител Stoyan Stoyanov
отговорина потребителя Eli Marova
на 12 Окт. 2012
Здравейте! Според Вас тристранна операция ли е, когато получаваме 3 фактури от Германския ни доставчик /производител/ за едно изделие /едната ф-ра е за суров материал, другата за труд и третата за амбалаж в един и същ месец/, а след това ние като посрединк в тристранната операция пишем фактурата на Испанския ни клиент само с готовото изделие, и транспорта е от Германския производител до Испания и не сме регистрирани по ДДС в Германия и Испания. Благодаря Ви!
експерт Eli Marova
отговорина потребителя stoyan stoyanov
на 12 Окт. 2012
Не смятам, че това е тристранна операция. За да е тристранна операция, стоката трябва да пътува директно от Германия към Испания, но имам предвид стоката по всяка доставка, а трудът попада в услугите.
В случая излиза, че немската фирма Ви продава суровия материал, после го наемате за труда и най-накрая амбалажа. За стоките ще имате ВОП при условията на чл.62 ал.2, а услугата попада в чл.21 ал.2 и съответното самооблагане по чл.82
Не знам каква е причината да не издадат фактура за готовото изделие, но по тази схема трябва да се запознаете със законодателството в Испания, касаещо ДДС
В случая излиза, че немската фирма Ви продава суровия материал, после го наемате за труда и най-накрая амбалажа. За стоките ще имате ВОП при условията на чл.62 ал.2, а услугата попада в чл.21 ал.2 и съответното самооблагане по чл.82
Не знам каква е причината да не издадат фактура за готовото изделие, но по тази схема трябва да се запознаете със законодателството в Испания, касаещо ДДС
потребител Stoyan Stoyanov
отговорина потребителя Eli Marova
на 12 Окт. 2012
Проблема е в това, че Германците плащат за суровия материал и амбалажа на други подизпълнители, а от германците е труда /такава е уговорката/ и за всяка платена сума на другите подизпълнители германците ни пускат фактура за авансово плащане, за да им платим, а те от своя страна да платят на подизпълнителите им. Но накрая не ни пускат една единствена фактура за изделието, а фактура за шишета и друга фактура за готово изелие без шишенцето, т.к. те поръчват повече шишета отколкото са им необходими в момента, за да има и за бъдещи наши поръчки. Когато те ми пуснат фактура за готовото изделие, аз го префактурирам на Придобиващия в Испания и транспорта е от Германия за Испания, но не знам как да постъпя с фактурата за шишенцата - ВОП ли е, съгл. чл.62, ал.2? От друга страна изделието ми отива в Испания с шишенце, т.е то е необходимо за окомплектоването на продукта. Незнам как да постъпя?