Здравейте! Бих искала да ви помоля за помощ относно следния казус:
Мъжът ми е собственик и управител на ЕООД. Досега счетоводител движеше всичко, но от този месец ние ще поемем нещата поради различни причини. Завършила съм магистратура по счетоводство, имам теоретични познания, но нямам много стаж в областта и затова имам нужда от помощ. Дружеството е регистрирано по ЗДДС и е основано на 23.02.2022 г. До месец август 2024 г. включително счетоводителят ни е пускал месечни справки-декларации по ЗДДС. За периода от създаването на дружеството до момента има извършени само разходи, няма приходи. Дейността беше прекъсната през 2023 г. Сега следва да я възобновим - до колкото знам, трябва да подадем към НАП Декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице и да посочим, че дейността се възобновява от съответната дата (в случая от октомври тази година), а до 25. число на месеца трябва да пуснем и декларация по образец №1 относно осигуровките на СОЛ. Бих искала да попитам дали е нужно да се направи и нещо друго във връзка с възобновяването на дейността?
Въпреки че дружеството е регистрирано на 23.02.2022 г., счетоводителят е пуснал Декларация за регистрация на СОЛ, в която е декларирал, че дейността се упражнява от 19.12.2022 г. - това проблем ли е относно признаването на разходите, за които сме получили фактури преди 19.12.2022 г.? След това отново с декларация е декларирано, че дейността се прекъсва с дата от 23.01.2023 г. Сега следва да възобновим дейността отново. Счетоводителят ни каза, че ако сме закупили материали след 23.01.2023 г., то те няма как да бъдат признати като разход на фирмата и също, че няма да има право на приспадане на данъчен кредит.
Разгледах всички пуснати от него справки-декларации по ЗДДС - пускани са само нулеви декларации с изключение на декларацията за месец декември 2022 г., където е отчел някои от закупените материали, машини и автомобили за периода от създаването на фирмата до края на 2022 г., но ми направи впечатление, че не са всички. Съгласно чл. 72, ал. 1 от ЗДДС правото на данъчен кредит може да се упражни за данъчния период, за който е възникнало това право, или в рамките на един от следващите 12 данъчни периода. Това означава, че щом много от фактурите за закупуване на различни материали през декември 2022 г. не са били отчетени, въпреки че са предоставени навреме на счетоводителя, то вече нямаме право на приспадане на данъчен кредит за тях?
Също така, исках да попитам има ли някакви документи или справки, които мога да поискам от досегашния счетоводител, от които да видя какво точно е водил като текущо счетоводство, какви активи е заприходил и т.н., защото дори и ГФО и ГДД не са подадени нито за 2022 г., нито за 2023 г.
Извинявам се за многото и вероятно глупави въпроси, но смятам, че мога да получа помощ от вас, за да не пропуснем нещо (с изключение на подаването на ГФО и ГДД, за които сроковете са изтекли). Благодаря предварително!
Мъжът ми е собственик и управител на ЕООД. Досега счетоводител движеше всичко, но от този месец ние ще поемем нещата поради различни причини. Завършила съм магистратура по счетоводство, имам теоретични познания, но нямам много стаж в областта и затова имам нужда от помощ. Дружеството е регистрирано по ЗДДС и е основано на 23.02.2022 г. До месец август 2024 г. включително счетоводителят ни е пускал месечни справки-декларации по ЗДДС. За периода от създаването на дружеството до момента има извършени само разходи, няма приходи. Дейността беше прекъсната през 2023 г. Сега следва да я възобновим - до колкото знам, трябва да подадем към НАП Декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице и да посочим, че дейността се възобновява от съответната дата (в случая от октомври тази година), а до 25. число на месеца трябва да пуснем и декларация по образец №1 относно осигуровките на СОЛ. Бих искала да попитам дали е нужно да се направи и нещо друго във връзка с възобновяването на дейността?
Въпреки че дружеството е регистрирано на 23.02.2022 г., счетоводителят е пуснал Декларация за регистрация на СОЛ, в която е декларирал, че дейността се упражнява от 19.12.2022 г. - това проблем ли е относно признаването на разходите, за които сме получили фактури преди 19.12.2022 г.? След това отново с декларация е декларирано, че дейността се прекъсва с дата от 23.01.2023 г. Сега следва да възобновим дейността отново. Счетоводителят ни каза, че ако сме закупили материали след 23.01.2023 г., то те няма как да бъдат признати като разход на фирмата и също, че няма да има право на приспадане на данъчен кредит.
Разгледах всички пуснати от него справки-декларации по ЗДДС - пускани са само нулеви декларации с изключение на декларацията за месец декември 2022 г., където е отчел някои от закупените материали, машини и автомобили за периода от създаването на фирмата до края на 2022 г., но ми направи впечатление, че не са всички. Съгласно чл. 72, ал. 1 от ЗДДС правото на данъчен кредит може да се упражни за данъчния период, за който е възникнало това право, или в рамките на един от следващите 12 данъчни периода. Това означава, че щом много от фактурите за закупуване на различни материали през декември 2022 г. не са били отчетени, въпреки че са предоставени навреме на счетоводителя, то вече нямаме право на приспадане на данъчен кредит за тях?
Също така, исках да попитам има ли някакви документи или справки, които мога да поискам от досегашния счетоводител, от които да видя какво точно е водил като текущо счетоводство, какви активи е заприходил и т.н., защото дори и ГФО и ГДД не са подадени нито за 2022 г., нито за 2023 г.
Извинявам се за многото и вероятно глупави въпроси, но смятам, че мога да получа помощ от вас, за да не пропуснем нещо (с изключение на подаването на ГФО и ГДД, за които сроковете са изтекли). Благодаря предварително!