Здравейте,
Закупих лек автомобил VW Touran който отговаря на стандарта N1 за ползване на данъчен кредит и е регистриран като фирмен автомобил който се използва от управлението на фирмата и за зареждане със стоки с малки и средни габарити и консумативи, както и разнос на такива до клиенти, но понеже е оборудван само с 4+1 места вместо да е с 6+1 места нямал право на данъчен кредит. Интересното е, че такъв автомобил конструиран за 6+1 места, ако е оборудван само с 4+1 места отговаря още повече на стандарта N1 при който се иска товароносимостта да е над 2 пъти от теглото на пътниците. Мисля, че отговора ще е интересен на много хора с фирми и с подобен проблем.
Ще се задоволя и само с отговор на това писмо, за което предварително благодаря.
Поздрави: Димитър Кисьов
Закупих лек автомобил VW Touran който отговаря на стандарта N1 за ползване на данъчен кредит и е регистриран като фирмен автомобил който се използва от управлението на фирмата и за зареждане със стоки с малки и средни габарити и консумативи, както и разнос на такива до клиенти, но понеже е оборудван само с 4+1 места вместо да е с 6+1 места нямал право на данъчен кредит. Интересното е, че такъв автомобил конструиран за 6+1 места, ако е оборудван само с 4+1 места отговаря още повече на стандарта N1 при който се иска товароносимостта да е над 2 пъти от теглото на пътниците. Мисля, че отговора ще е интересен на много хора с фирми и с подобен проблем.
Ще се задоволя и само с отговор на това писмо, за което предварително благодаря.
Поздрави: Димитър Кисьов
Добавена в
2 отговори
експерт Eli Marova
отговори на въпрос
на 13 Септ. 2012
В ЗДДС ясно е казано кой автомобил се смята за лек за целите на закона.
§1 т.18. (изм. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) "Лек автомобил" е автомобил, в който броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 5. Не е лек автомобил автомобил, който е предназначен за превоз на товари, или лек автомобил, който има трайно вградено допълнително техническо оборудване за целите на извършваната дейност от регистрираното лице. При определяне броя на местата за сядане по изречение първо се вземат предвид само седалките, монтирани от производителя.
Отново в закона в чл.70 е определено за кои леки автомобили лицата ще имат право на данъчен кредит. Това са леки автомобили , които се използват единствено за транспортни и охранителни услуги, таксиметрови превози, отдаване под наем, куриерски услуги или подготовка на водачи на моторни превозни средства, включително при последващата им продажба, както и тези предназначени единствено за препродажба (търговски наличности)
Колкото до хомологизирането с N1 и M1, много производители на автомобили предлагат версии на пътнически такива хомологирани с N1, но на практика отговарят на М1. Във Вашия случай няма никакво значение в коя категория попада, след като отговаря на опредлението „лек автомобил” и не е предназначен за изброените дейности с право на данъчен кредит. Това, което може би сте прочели в пресата относно хомологизирането и правото на данъчен кредит касае по-различни ситуации, които са обяснени в Методика на НАП относно правото на приспадане на данъчен кредит за закупени или наети леки автомобили.
§1 т.18. (изм. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) "Лек автомобил" е автомобил, в който броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 5. Не е лек автомобил автомобил, който е предназначен за превоз на товари, или лек автомобил, който има трайно вградено допълнително техническо оборудване за целите на извършваната дейност от регистрираното лице. При определяне броя на местата за сядане по изречение първо се вземат предвид само седалките, монтирани от производителя.
Отново в закона в чл.70 е определено за кои леки автомобили лицата ще имат право на данъчен кредит. Това са леки автомобили , които се използват единствено за транспортни и охранителни услуги, таксиметрови превози, отдаване под наем, куриерски услуги или подготовка на водачи на моторни превозни средства, включително при последващата им продажба, както и тези предназначени единствено за препродажба (търговски наличности)
Колкото до хомологизирането с N1 и M1, много производители на автомобили предлагат версии на пътнически такива хомологирани с N1, но на практика отговарят на М1. Във Вашия случай няма никакво значение в коя категория попада, след като отговаря на опредлението „лек автомобил” и не е предназначен за изброените дейности с право на данъчен кредит. Това, което може би сте прочели в пресата относно хомологизирането и правото на данъчен кредит касае по-различни ситуации, които са обяснени в Методика на НАП относно правото на приспадане на данъчен кредит за закупени или наети леки автомобили.
потребител Димитър Кисьов
отговорина потребителя Eli Marova
на 17 Окт. 2012
Здравейте, сега го намерих и искам отново да попитам без да се слага акцент на хомологизирането за категории.
Писах, че .......регистриран като фирмен автомобил който се използва от управлението на фирмата и за зареждане със стоки с малки и средни габарити и консумативи, както и разнос на такива до клиенти,.... което означава, че фирмения автомобил се ползва за превоз на хора - персонала и управлението на фирмата, както и за товари за зареждане на фирмата и клиентите й.
В случая местата са за когато се ползва като превоз на хора, а подвижните седалки са с възможност да стане автомобила за превоз на товари.
Освен това е и нормален въпроса, защо производители рекламират автомобили, че са с право на данъчен кредит, а според данъчната служба те нямат право на това. Това е некоректност и някой трябва да носи отговорност за това, че купувачите са подведени от производителите, или се нарушават правата им от данъчна служба.
Все някой е виновен след като има причинена вреда на купувача след като нещо е очаквано, но има спънки да се случи.
Писах, че .......регистриран като фирмен автомобил който се използва от управлението на фирмата и за зареждане със стоки с малки и средни габарити и консумативи, както и разнос на такива до клиенти,.... което означава, че фирмения автомобил се ползва за превоз на хора - персонала и управлението на фирмата, както и за товари за зареждане на фирмата и клиентите й.
В случая местата са за когато се ползва като превоз на хора, а подвижните седалки са с възможност да стане автомобила за превоз на товари.
Освен това е и нормален въпроса, защо производители рекламират автомобили, че са с право на данъчен кредит, а според данъчната служба те нямат право на това. Това е некоректност и някой трябва да носи отговорност за това, че купувачите са подведени от производителите, или се нарушават правата им от данъчна служба.
Все някой е виновен след като има причинена вреда на купувача след като нещо е очаквано, но има спънки да се случи.