Дружество, регистрирано по ДДС възнамерява да продаде собствена стара сграда, която се води като ДМА. Сградата е закупена преди 5 години. През периода на ползване на сградата са направени разходи за подобрения, за които е ползван пълен данъчен кредит. Как може да се продаде тази сграда?
При отговора на въпроса трябва да разясним, че с направените подобрения през годините хипотетично е възможно старата сграда да се превърне в нова, ако например тя е била разрушена напълно и в последствие изградена наново, разбира се без да е одобряван проект за това от общината. В конкретния случай ще приемем, че най-вероятно това не се е случило или поне не се е документирало по този начин.
При тази ситуация последващата продажба на старата сграда ще се третира като освободена доставка по чл. 45 ал. 3 от ЗДДС и няма да се начислява данъчен кредит, т.е. фактурата, която ще се издаде няма да съдържа ДДС. Това в никакъв случай не означава, че доставчика няма да дължи ДДС, защото за освободените доставки не възниква право на ползване на данъчен кредит. Заедно с това упражненото предварително право на данъчен кредит от доставчика, подлежи на корекция по реда на чл. 79 от ЗДДС. Корекцията по ал. 1 на същия чл. 79 се прави в пълния размер на ползвания данъчен кредит, но понеже сградата е представлявала ДМА за ДЗЛ, корекцията ще се извърши по формула, определена по реда на ал. 6, т. 1 на чл. 79 от ЗДД.
Ако приемем, че подобренията на сградата са извършени година след нейното закупуване и тогава е ползван данъчния кредит за тях, т.е преди четири години, върнатият на държавата ДДС под формата на корекция ще бъде в размер на 16/20 (80%) от него. Корекцията ще се извърши на основание на съставен протокол, съдържащ реквизитите по чл. 66 ал. 1 от ППЗДДС.
Въпреки изложеното до тук, можем да добавим, че доставчика може да избере сделката да бъде облагаема, а не освободена, ако приложи разпоредбата на ал.7 на чл.45 от ЗДДС.
При тази ситуация последващата продажба на старата сграда ще се третира като освободена доставка по чл. 45 ал. 3 от ЗДДС и няма да се начислява данъчен кредит, т.е. фактурата, която ще се издаде няма да съдържа ДДС. Това в никакъв случай не означава, че доставчика няма да дължи ДДС, защото за освободените доставки не възниква право на ползване на данъчен кредит. Заедно с това упражненото предварително право на данъчен кредит от доставчика, подлежи на корекция по реда на чл. 79 от ЗДДС. Корекцията по ал. 1 на същия чл. 79 се прави в пълния размер на ползвания данъчен кредит, но понеже сградата е представлявала ДМА за ДЗЛ, корекцията ще се извърши по формула, определена по реда на ал. 6, т. 1 на чл. 79 от ЗДД.
Ако приемем, че подобренията на сградата са извършени година след нейното закупуване и тогава е ползван данъчния кредит за тях, т.е преди четири години, върнатият на държавата ДДС под формата на корекция ще бъде в размер на 16/20 (80%) от него. Корекцията ще се извърши на основание на съставен протокол, съдържащ реквизитите по чл. 66 ал. 1 от ППЗДДС.
Въпреки изложеното до тук, можем да добавим, че доставчика може да избере сделката да бъде облагаема, а не освободена, ако приложи разпоредбата на ал.7 на чл.45 от ЗДДС.
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари