Българска фирма внася от Китай нова стока на нашия пазар. Поради факта, че стоката е на търговска марка, която не е известна у нас се раздават безплатно малки опаковки като рекламни мостри на различни контрагенти - бъдещи клиенти. Към края на януари 2012 г. общата стойност на раздадените мостри е 3000 лв., като стойността на единица е приблизително 12 лв. Трябва ли фирмата да начисли ДДС върху стойността на разпределените като мостри стоки, като се има предвид, че при вноса е ползвала данъчен кредит за тях?
Поради обстоятелството, че продуктите са раздадени на различни бъдещи клиенти с рекламна цел и тяхната единична цена е незначителна, за българската фирма няма да възникне задължение да си самоначисли данък за безвъзмездно предоставените стоки.
При тази ситуация следва да се приложи разпоредбата на чл. 6, ал. 4, т. 2 от ЗДДС, където е разписано, че за целите на облагането безвъзмездното предоставяне на стоки с незначителна стойност с рекламна цел или предоставянето на мостри не се счита за възмездна доставка. Определение за „незначителна стойност“ по смисъла на ЗДДС е дадено в т. 9 на §1 от ДР на същия закон, а именно - „Стоки с незначителна стойност и услуги с незначителна стойност са стоките и услугите, чиято пазарна цена е под 30 лв. и доставката им не е част от серия доставки, по които получател е едно и също лице“.
В тази връзка фирмата трябва да разполага с документи, удостоверяващи, че единичната пазарна цена на раздадените мостри е под определения праг от 30 лв., както и че те са предадени на бъдещите клиенти при провеждането на рекламна кампания, като един и същи клиент при това не е получил серия от количества стоки. Най-вероятно документите, с които разполага фирмата са протоколи за раздадените количества и стойността на стоките(мострите), получени от контрагентите – бъдещи клиенти заедно с решение за провеждане на такъв вид маркетингова стратегия. Разбира се необходимо е да е налице пълно съответствие между посочените количества и направените счетоводни статии за разходваните материални запаси.
При тази ситуация следва да се приложи разпоредбата на чл. 6, ал. 4, т. 2 от ЗДДС, където е разписано, че за целите на облагането безвъзмездното предоставяне на стоки с незначителна стойност с рекламна цел или предоставянето на мостри не се счита за възмездна доставка. Определение за „незначителна стойност“ по смисъла на ЗДДС е дадено в т. 9 на §1 от ДР на същия закон, а именно - „Стоки с незначителна стойност и услуги с незначителна стойност са стоките и услугите, чиято пазарна цена е под 30 лв. и доставката им не е част от серия доставки, по които получател е едно и също лице“.
В тази връзка фирмата трябва да разполага с документи, удостоверяващи, че единичната пазарна цена на раздадените мостри е под определения праг от 30 лв., както и че те са предадени на бъдещите клиенти при провеждането на рекламна кампания, като един и същи клиент при това не е получил серия от количества стоки. Най-вероятно документите, с които разполага фирмата са протоколи за раздадените количества и стойността на стоките(мострите), получени от контрагентите – бъдещи клиенти заедно с решение за провеждане на такъв вид маркетингова стратегия. Разбира се необходимо е да е налице пълно съответствие между посочените количества и направените счетоводни статии за разходваните материални запаси.
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари