Въпрос: Туроператор e регистриран по ЗДДС в България. Предлага ОТУ на български лица и прилага специалния ред на облагане на маржа. Въпросът ни е формулиран по конкретен пример - екскурзия до Франция. Предварително са закупени:
1. Самолетни билети от България Ер АД.
2. Хотелско настаняване в хотел, който се намира във Франция. Получен е инвойс от ДЗЛ с валиден ВАТ номер.
3. Чрез интернет - входове за музеи и туристически обекти, намиращи се във Франция, както и ползване на слушалки по време на екскурзиите в тези обекти.
5. Екскурзоводите понякога са физически лица, а понякога са местни за Франция дружества с валиден ВАТ номер в инвойса.
Дружеството ще издаде протокол, в които ще изчисли маржа и дължимото ДДС за конкретната екскурзия с дата на данъчното събитие - начална дата на екскурзията, но освен този протокол моля да посочите в кои от изброените по-горе случаи и в какъв срок сме задължени да издадем протокол по чл. 117 от ЗДДС, във връзка с получени услуги във Франция - чл. 82 или друго основание. Това, че прилагаме специален ред на облагане, освобождава ли ни по някакъв начин от произтичащите задължения за обратно начисляване/ самоначисляване по ЗДДС? Обръщаме внимание специално на фактурата за хотелското настаняване във Франция и други услуги съгласно чл. ЗДДС. Туроператорът няма право на приспадане на данъчен кредит за доставките на стоки и услуги, получени от други данъчно задължени лица, от които пътуващото лице се възползва пряко. Това значи ли, че ако трябва да издадем протокол по чл. 117 от ЗДДС, следва да го включим само в дневник продажби? Ако покупката на самолетни билети е за собствено потребление, а именно част от разходите по ОТУ, следва ли да се издава отделен протокол за отчитане продажбата на самолетните билети, като продажната цена на билетите е част от общата стойност на ОТУ?
1. Самолетни билети от България Ер АД.
2. Хотелско настаняване в хотел, който се намира във Франция. Получен е инвойс от ДЗЛ с валиден ВАТ номер.
3. Чрез интернет - входове за музеи и туристически обекти, намиращи се във Франция, както и ползване на слушалки по време на екскурзиите в тези обекти.
5. Екскурзоводите понякога са физически лица, а понякога са местни за Франция дружества с валиден ВАТ номер в инвойса.
Дружеството ще издаде протокол, в които ще изчисли маржа и дължимото ДДС за конкретната екскурзия с дата на данъчното събитие - начална дата на екскурзията, но освен този протокол моля да посочите в кои от изброените по-горе случаи и в какъв срок сме задължени да издадем протокол по чл. 117 от ЗДДС, във връзка с получени услуги във Франция - чл. 82 или друго основание. Това, че прилагаме специален ред на облагане, освобождава ли ни по някакъв начин от произтичащите задължения за обратно начисляване/ самоначисляване по ЗДДС? Обръщаме внимание специално на фактурата за хотелското настаняване във Франция и други услуги съгласно чл. ЗДДС. Туроператорът няма право на приспадане на данъчен кредит за доставките на стоки и услуги, получени от други данъчно задължени лица, от които пътуващото лице се възползва пряко. Това значи ли, че ако трябва да издадем протокол по чл. 117 от ЗДДС, следва да го включим само в дневник продажби? Ако покупката на самолетни билети е за собствено потребление, а именно част от разходите по ОТУ, следва ли да се издава отделен протокол за отчитане продажбата на самолетните билети, като продажната цена на билетите е част от общата стойност на ОТУ?
Отговор на въпроса даде експерт Ели Марова:
Това, че ТО прилага специален ред на облагане, не го освобождава от задълженията за обратно начисляване, когато има такова основание. За да възникне задължение за самоначисляване на ДДС, следва да определяте мястото на изпълнение на всяка получена услуга от ДЗЛ, неустановено в страната. Чл. 82, ал. 2, т. 3 определя, че за всяка получена облагаема услуга, която е с място на изпълнение в страната и доставчикът е ДЗЛ, неустановено в страната, данъкът е изискуем от получателя.
Хотелското настаняване във Франция е свързано с недвижим имот във Франция и, съгласно чл. 21, ал. 4, т. 1 от закона, мястото на изпълнение на доставката е във Франция. В България няма основание да се начислява данък за такава доставка, затова не следва да издавате протокол по чл. 117 от закона.
Входните такси в музеи и туристически обекти, както и съпътстващите ги услуги са доставки с място на изпълнение, там където се провежда събитието, съгласно чл. 21, ал. 4, т. 3 от закона. Ако ползването на слушалки в тези обекти е фактурирано отделно, тогава няма да отговаря на условието за съпътстваща доставка и мястото на изпълнение ще се определи по реда на чл. 21, ал. 2 от ЗДДС. В този случай следва да си самоначислите ДДС с протокол.
Екскурзоводите от ЕС с валиден VAT са данъчно задължени лица. Услугите, които предоставят, не могат да се свържат с недвижим имот, затова мястото на изпълнение на тези доставки ще се определи по реда на чл. 21, ал. 2 от ЗДДС. Това означава, че всички условия на чл. 82, ал. 2, т. 3 от закона ще са изпълнени и следва да си самоначислите данъка с протокол по чл. 117.
Самолетните билети са свързани с транспорт на пътници, затова мястото на изпълнение на такива доставки ще се определи по реда на чл. 21, ал. 4, т. 2 и ще е там, където се извършва пътническият транспорт, пропорционално на реализирания пробег. Ако закупувате самолетни билети от чуждестранни компании, неустановени в страната, за целите на ЗДДС, облагаема доставка ще е само тази част от полета, която е над територията на страната. Според някои становища на НАП, въпреки изискванията на чл. 38б, свързани с чл. 22 от ППЗДДС, тази услуга ще се обложи с 0% ДДС. Когато закупувате самолетни билети от ДЗЛ, установено в страната, данъкът е изискуем от превозвача, затова за ТО не възниква задължение за издаване на протокол по чл. 117 от закона.
Протоколите по чл. 117 следва да се отразят в двата дневника. Всички доставки, които участват в данъчната основа на ОТУ, следва да се отразят в дневника за покупки без право на данъчен кредит.
Що се отнася до самолетните билети за собствено потребление, следва да имате предвид, че данъчната основа на доставката на ОТУ се определя по реда на чл. 139 от закона и е маржът, който представлява разликата, намалена с размера на дължимия данък, между:
1. общата сума, която туроператорът е получил или ще получи от пътуващото лице…, и
2. сумата, която е платена или ще бъде платена за получените от туроператора от други данъчно задължени лица доставки на стоки и услуги, от които пътуващото лице се възползва пряко, включително данъка по този закон.
чл. 136, ал. 2 от закона определя, че стоките и услугите, от които пътуващото лице се възползва пряко, са тези, които туроператорът е получил от други данъчно задължени лица и е предоставил на пътуващото лице без изменение. За стоките и услугите, предоставени на пътуващото лице, за които туроператорът използва собствените си ресурси, се прилагат общите разпоредби на закона и същите не следва да бъдат третирани като доставка на обща туристическа услуга.
Считам, че самолетните билети, закупени за служители на ТО, не представляват услуга, предоставена на пътуващото лице без изменение, затова не би трябвало да участват в определяне на данъчната основа по чл. 139 от закона.
Източник: "Експертите решават: Данъчни казуси". За още готови решения на данъчни казуси, вземете книгата от тук >>
Това, че ТО прилага специален ред на облагане, не го освобождава от задълженията за обратно начисляване, когато има такова основание. За да възникне задължение за самоначисляване на ДДС, следва да определяте мястото на изпълнение на всяка получена услуга от ДЗЛ, неустановено в страната. Чл. 82, ал. 2, т. 3 определя, че за всяка получена облагаема услуга, която е с място на изпълнение в страната и доставчикът е ДЗЛ, неустановено в страната, данъкът е изискуем от получателя.
Хотелското настаняване във Франция е свързано с недвижим имот във Франция и, съгласно чл. 21, ал. 4, т. 1 от закона, мястото на изпълнение на доставката е във Франция. В България няма основание да се начислява данък за такава доставка, затова не следва да издавате протокол по чл. 117 от закона.
Входните такси в музеи и туристически обекти, както и съпътстващите ги услуги са доставки с място на изпълнение, там където се провежда събитието, съгласно чл. 21, ал. 4, т. 3 от закона. Ако ползването на слушалки в тези обекти е фактурирано отделно, тогава няма да отговаря на условието за съпътстваща доставка и мястото на изпълнение ще се определи по реда на чл. 21, ал. 2 от ЗДДС. В този случай следва да си самоначислите ДДС с протокол.
Екскурзоводите от ЕС с валиден VAT са данъчно задължени лица. Услугите, които предоставят, не могат да се свържат с недвижим имот, затова мястото на изпълнение на тези доставки ще се определи по реда на чл. 21, ал. 2 от ЗДДС. Това означава, че всички условия на чл. 82, ал. 2, т. 3 от закона ще са изпълнени и следва да си самоначислите данъка с протокол по чл. 117.
Самолетните билети са свързани с транспорт на пътници, затова мястото на изпълнение на такива доставки ще се определи по реда на чл. 21, ал. 4, т. 2 и ще е там, където се извършва пътническият транспорт, пропорционално на реализирания пробег. Ако закупувате самолетни билети от чуждестранни компании, неустановени в страната, за целите на ЗДДС, облагаема доставка ще е само тази част от полета, която е над територията на страната. Според някои становища на НАП, въпреки изискванията на чл. 38б, свързани с чл. 22 от ППЗДДС, тази услуга ще се обложи с 0% ДДС. Когато закупувате самолетни билети от ДЗЛ, установено в страната, данъкът е изискуем от превозвача, затова за ТО не възниква задължение за издаване на протокол по чл. 117 от закона.
Протоколите по чл. 117 следва да се отразят в двата дневника. Всички доставки, които участват в данъчната основа на ОТУ, следва да се отразят в дневника за покупки без право на данъчен кредит.
Що се отнася до самолетните билети за собствено потребление, следва да имате предвид, че данъчната основа на доставката на ОТУ се определя по реда на чл. 139 от закона и е маржът, който представлява разликата, намалена с размера на дължимия данък, между:
1. общата сума, която туроператорът е получил или ще получи от пътуващото лице…, и
2. сумата, която е платена или ще бъде платена за получените от туроператора от други данъчно задължени лица доставки на стоки и услуги, от които пътуващото лице се възползва пряко, включително данъка по този закон.
чл. 136, ал. 2 от закона определя, че стоките и услугите, от които пътуващото лице се възползва пряко, са тези, които туроператорът е получил от други данъчно задължени лица и е предоставил на пътуващото лице без изменение. За стоките и услугите, предоставени на пътуващото лице, за които туроператорът използва собствените си ресурси, се прилагат общите разпоредби на закона и същите не следва да бъдат третирани като доставка на обща туристическа услуга.
Считам, че самолетните билети, закупени за служители на ТО, не представляват услуга, предоставена на пътуващото лице без изменение, затова не би трябвало да участват в определяне на данъчната основа по чл. 139 от закона.
Източник: "Експертите решават: Данъчни казуси". За още готови решения на данъчни казуси, вземете книгата от тук >>
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари