Въпросът и отговорът са взети от книгата "Доставки на стоки и услуги по смисъла на ЗДДС" - повече за изданието вижте тук >>
Въпрос: При проверка от НАП на транспортна фирма се установи, че във връзка с продажна фактура, издадена към клиент от ЕС, сумата е влязла в клетка 9 и клетка 19 на дневник продажби, а в справка-декларацията - в клетка 14. Трябвало е да се отрази в клетка 22 на дневник продажби и във VIES-декларацията. От НАП ми казаха да коригирам в следващия месец в справка-декларацията, но аз не съм сигурна как да се отрази тази корекция. Вероятно с кредитно известие по грешните клетки и с нова дата и номер на фактурата по правилните. Така ли е?
Отговор: Погрешно отразените документи в дневниците и справка декларацията се коригират по реда на чл. 126, ал. 3, т. 2 от ЗДДС. Това предполага да уведомите писмено НАП /в свободен текст/, след което НАП ще отвори стария период, за да може да подадете правилни дневници и декларация. При грешки и пропуски във VIES-декларацията, обаче, законът предвижда корекциите да стават по реда на чл. 126, ал. 3, т. 1, съгласно чл. 115, ал. 10 от ППЗДДС. Погрешен запис във VIES се коригира, като се въведе отрицателна стойност на грешно отразената доставка и след това правилно отразяване на доставката в периода, когато е открита грешката. При неотразен документ във VIES, документът се отразява в периода, когато е установен пропускът.
В случая би следвало да уведомите НАП за погрешното отразяване на доставката в дневника за продажби и да подадете правилни дневници и справка-декларация отново. Относно VIES-декларацията, следва да включите доставката в периода, когато сте установили пропуска.
Тъй като в случая погрешно отразеният документ не влияе на резултата за ДДС за периода, най-вероятно НАП са решили, че няма нужда да спазите цялата процедура и може да коригирате декларираното по метода „плюс“ - „минус“. За целта трябва да отразите същата фактура отново в дневника за продажби веднъж със знак „минус“ в колона 9 и колона 19, след което да отразите същата фактура в колона 22 със знак „плюс“. Няма основание да издавате кредитно известие, нито да анулирате фактурата, затова трябва да отразите фактурата, която сте издали и предали на клиента си.
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари