Въпрос: Фирма - онлайн магазин - извършва продажби чрез сайт. Към настоящия момент няма касов апарат, както и не се приемат плащания чрез дебитни или кредитни карти или наложен платеж. Сумите от клиенти се превеждат по банков път от Еконт по сметката на фирмата. Необходима ли е регистрация по Наредба Н-18, чл. 3 като онлайн магазин? Това налага ли и регистрация по ЗДДС по избор, без да е достигнат оборот?
Над 90 експертни ДДС решения /актуални към месец септември 2023 година/ Ви очакват в книгата "ДДС наръчник 2021". Вижте какви казуси ще намерите в изданието тук >>
А ето и пример за експертно решение от книгата в отговор на въпроса:
Фактът, че дружеството получава плащанията от клиенти през Еконт, навежда на предположението, че все пак се извършват доставки с наложен платеж. Битува погрешното схващане, че наложеният платеж е отделен начин на плащане. Наложеният платеж представлява начин на доставка, при който доверителят (в случая електронният магазин) задължава довереника – куриерска фирма Еконт, да достави определена пратка и да я предаде на получателя само срещу извършване на плащане. Обичайните начини на плащане при наложения платеж чрез Еконт са: в брой на куриера или в офис на Еконт; чрез дебитна или кредитна карта на ПОС-терминал на Еконт или с пощенски паричен превод, тъй като Еконт е и лицензиран пощенски оператор. За целите на прилагане на Наредба Н-18 начинът на плащане на доставката от електронния магазин към крайните клиенти е начинът, по който крайният клиент заплаща сумата към Еконт, а не начинът, по който Еконт предоставя на електронния магазин събраните от негово име и за негова сметка суми от крайните клиенти.
В този смисъл ако всички плащания от крайни клиенти, които се събират от Еконт, се извършват чрез пощенски паричен превод, електронният магазин не е лице по чл. 3 от Наредба Н-18 и за него не възниква задължение за регистрация по чл. 52м, ал. 1 от Наредба Н-18. Ако обаче някои или всички плащания се извършват от крайните клиенти към Еконт в брой или чрез дебитна/ кредитна карта, за тези доставки възниква задължение за издаване на касов бон, съответно електронният магазин е лице по чл. 3 от Наредбата и възниква задължение за регистрация по чл. 52м, ал. 1.
Задължението за издаване на касови бележки и регистрация на електронен магазин по реда на Наредба Н-18 не е обвързано с регистрация по ЗДДС и ако не отговаряте на изискванията за някой от видовете задължителна регистрация, посочени в ЗДДС, не е необходимо да се регистрирате. Можете да го направите по избор, например на основание чл. 100, ал. 1 от Закона, по преценка на предприятието, но не и във връзка със задълженията по Наредба Н-18.
Източник: "ДДС наръчник 2021". Вземете го тук >>
А ето и пример за експертно решение от книгата в отговор на въпроса:
Фактът, че дружеството получава плащанията от клиенти през Еконт, навежда на предположението, че все пак се извършват доставки с наложен платеж. Битува погрешното схващане, че наложеният платеж е отделен начин на плащане. Наложеният платеж представлява начин на доставка, при който доверителят (в случая електронният магазин) задължава довереника – куриерска фирма Еконт, да достави определена пратка и да я предаде на получателя само срещу извършване на плащане. Обичайните начини на плащане при наложения платеж чрез Еконт са: в брой на куриера или в офис на Еконт; чрез дебитна или кредитна карта на ПОС-терминал на Еконт или с пощенски паричен превод, тъй като Еконт е и лицензиран пощенски оператор. За целите на прилагане на Наредба Н-18 начинът на плащане на доставката от електронния магазин към крайните клиенти е начинът, по който крайният клиент заплаща сумата към Еконт, а не начинът, по който Еконт предоставя на електронния магазин събраните от негово име и за негова сметка суми от крайните клиенти.
В този смисъл ако всички плащания от крайни клиенти, които се събират от Еконт, се извършват чрез пощенски паричен превод, електронният магазин не е лице по чл. 3 от Наредба Н-18 и за него не възниква задължение за регистрация по чл. 52м, ал. 1 от Наредба Н-18. Ако обаче някои или всички плащания се извършват от крайните клиенти към Еконт в брой или чрез дебитна/ кредитна карта, за тези доставки възниква задължение за издаване на касов бон, съответно електронният магазин е лице по чл. 3 от Наредбата и възниква задължение за регистрация по чл. 52м, ал. 1.
Задължението за издаване на касови бележки и регистрация на електронен магазин по реда на Наредба Н-18 не е обвързано с регистрация по ЗДДС и ако не отговаряте на изискванията за някой от видовете задължителна регистрация, посочени в ЗДДС, не е необходимо да се регистрирате. Можете да го направите по избор, например на основание чл. 100, ал. 1 от Закона, по преценка на предприятието, но не и във връзка със задълженията по Наредба Н-18.
Източник: "ДДС наръчник 2021". Вземете го тук >>
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари