Как да декларирате разлика в продажбите при установено несъответствие в месечните отчети от изминалата година? – Вижте цяло експертно решение по темата от „Книга на счетоводителя – разяснени ситуации от практиката“. Изданието включва подбрани и заплетени казуси и техните експертни решения – счетоводство, ДДС и данъци – всички актуални от 2021 година. Вижте книгата тук >>
А ето и експертното решение:
Въпрос: ЕТ, извършваща таксиметров превоз. Изготвянето на месечна справка-декларация се извършва на основание месечния отчет на ЕТАФП. В края на годината отчетът е различен от общата сума на месечните отчети, вероятно поради някакъв технически проблем с апарата. Какво следва да направи ЕТ? Как може да се декларира разликата в продажбите и ще има ли санкция от НАП, при положение че грешката е вероятно от м. април?
Отговор на въпроса даде експерт Ели Марова:
Съгласно чл. 126, ал. 3, т. 2 от ЗДДС, при неправилно отразени в отчетните регистри документи, лицето трябва писмено да уведоми компетентния орган по приходите, който предприема действия за промяна на задължението на лицето за съответния данъчен период.
Ако сте открили, че е допусната грешка в някой от отразените вече документи в заден период, то следва да подадете уведомление в свободен текст, както и да изготвите нови дневници и декларация за периода, в който е допусната грешката. НАП от своя страна ще отвори стар период, за да подадете поправената справка-декларация, с което ще се промени задължението Ви за стария месец. В този случай ще се начислят само лихви. Законът позволява да се поправят грешки по реда на чл. 126 и за това не са предвидени санкции.
Въпрос: ЕТ, извършваща таксиметров превоз. Изготвянето на месечна справка-декларация се извършва на основание месечния отчет на ЕТАФП. В края на годината отчетът е различен от общата сума на месечните отчети, вероятно поради някакъв технически проблем с апарата. Какво следва да направи ЕТ? Как може да се декларира разликата в продажбите и ще има ли санкция от НАП, при положение че грешката е вероятно от м. април?
Отговор на въпроса даде експерт Ели Марова:
Съгласно чл. 126, ал. 3, т. 2 от ЗДДС, при неправилно отразени в отчетните регистри документи, лицето трябва писмено да уведоми компетентния орган по приходите, който предприема действия за промяна на задължението на лицето за съответния данъчен период.
Ако сте открили, че е допусната грешка в някой от отразените вече документи в заден период, то следва да подадете уведомление в свободен текст, както и да изготвите нови дневници и декларация за периода, в който е допусната грешката. НАП от своя страна ще отвори стар период, за да подадете поправената справка-декларация, с което ще се промени задължението Ви за стария месец. В този случай ще се начислят само лихви. Законът позволява да се поправят грешки по реда на чл. 126 и за това не са предвидени санкции.
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари