Цитираният пример и експертният анализ са взети от електронното ръководство "Корекция на счетоводни грешки по реда на приложимите счетоводни стандарти - специализирано електронно ръководство". Повече за този изключителен помощник ще намерите тук >>
Пример: Предприятие АЛФА ООД сключва договор за доставка на стоки с предприятие БЕТА ООД и съответно издава фактура за продажба на въпросните стоки. Поради стечение на обстоятелствата, след 1 месец БЕТА ООД се отказва от сделката, респективно не заплаща задължението си по издадената фактура, а от своя страна АЛФА ООД не извършва доставката на стоките.
При тази ситуация, предвид разпоредбата на чл. 115 от ЗДДС, АЛФА ООД следва да издаде кредитно известие за разваляне на сделката, а не да анулира издадената преди това фактура за продажба.
Неудобството на тези стопански ситуации е, че когато продавачът е регистрирано лице по ЗДДС, то той следва да декларира и внесе начисления ДДС по издадена от него фактура за продажба без значение дали тази фактура е заплатена от контрагента по доставката. Това от своя страна би могло да предивзвика дисбаланс в оперативните парични потоци на дружеството и да доведе до влошаване на неговата ликвидност.
За да се избегне подобно неудобство за продавача, особено в случаите, когато дадената сделка се сключва с нов и несигурен контрагент за предприятието, би могло вместо фактура да се издаде така нареченият документ „проформа фактура“.
Проформа фактурата не е данъчен документ и не поражда задължение, свързано с ДДС за нейния издател. Този документ играе ролята на покана за плащане към клиента и по-скоро има защитна функция за издателя при евентуално разваляне на сделката. Именно след извършване на плащането по издадената проформа от страна на клиента, продавачът следва да издаде продажна фактура, която вече да формира задължение за деклариране и внасяне на ДДС в държавната хазна.
В националните и международните счетоводни стандарти няма насоки за отстраняване на счетоводни грешки, които са допуснати и открити през текущата година.
Въпреки това, насоки по този въпрос се откриват в текста на чл. 10 от Закона за счетоводството, който регламентира, че „Поправки и добавки в първичните счетоводни документи не се разрешават. Погрешно съставени първични счетоводни документи се анулират и се съставят нови”.
Когато трябва да се извърши корекция на издаден първичен счетоводен документ, която касае коригиране на стойностни или натурални показатели на стопанската операция в него, то съгласно чл. 115 от ЗДДС корекцията се извършва чрез издаване на дебитно или кредитно известие, а не чрез способа на анулирането, регламентиран в чл. 10 от Закона за счетоводството. Това правило важи и в случаите на разваляне на дадена търговска сделка.
източник: "Корекция на счетоводни грешки по реда на приложимите счетоводни стандарти - специализирано електронно ръководство"
източник: "Корекция на счетоводни грешки по реда на приложимите счетоводни стандарти - специализирано електронно ръководство"
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари