Въпрос: Направили сме поръчка за изработка на няколко броя шкафове от дърво на обща стойност, надвишаваща прага за признаване на ДМА - 700 лв. Всеки от шкафовете е със стойност под прага от 700 лв. Шкафовете са различни по вид и са предназначени за разнородни дейности. Може ли да осчетоводим всеки от шкафовете като разход за дейността, вместо да ги завеждаме като ДМА на сумарната им стойност?
Експертното решение на казуса е включено в книгата „Счетоводители в действие“. В нея ще получите още 78 решения на казуси – всички актуални към юли 2022-ра. Вземете книгата тук >>
Отговор на въпроса даде експерт Силвия Динова:
По принцип сходни активи, които представляват оборудване, следва да бъдат групирани в един общ актив, ако общата им сума надхвърля прага на същественост от 700 лв. За целта на анализа може да се разгледат всички закупени шкафове и ако общата им сума е над 700 лв., те формират нетекущ актив „шкафове“, който следва да бъде заведен в счетоводния амортизационен план и амортизиран за предполагаемия срок на използване, подходящ за този вид оборудване, например 3 – 5 години. Предложеното счетоводното отчитане на закупените активи е съгласно МСС 16 „Имоти, машини и съоръжения“, параграф 9, който гласи: „Може да е уместно да се обединят поотделно незначителни позиции като матрици, инструменти и други и критериите да се приложат към съвкупната им стойност.“ В случай че дружеството прилага Националните счетоводни стандарти, то може да се позове на параграф 3.2 (б) от СС 1 „Представяне на финансови отчети“ и да приложи горепосоченото тълкуване по този въпрос в съответствие с Международните счетоводни стандарти и да оповести този факт в своята счетоводна политика.
По-горе очертахме счетоводното третиране, ако активите шкафове са сходни. Но съгласно извършения анализ от фирмата, шкафовете са различни по вид, предназначени са за разнородни дейности и ако Вие прецените, че няма да имат сходен полезен живот и самите шкафове не са сходни, може да приложите избрания от Вас подход да бъдат отчетени като разходи за дейността.
Бихте могли да прегледате още веднъж характеристиките на шкафовете и местата, където са поставени. Ако прецените, че могат да бъдат групирани, така че два по два или по друг начин групи- рани, да оформят общ актив, тези части да ги считате за отделен общ актив и да го амортизирате и инвентаризирате в средносрочен план, а останалите, които са различни по вид и не могат да бъдат групирани, да отпишете на разход.
Източник: „Счетоводители в действие“. Вземете книгата от тук >>
Отговор на въпроса даде експерт Силвия Динова:
По принцип сходни активи, които представляват оборудване, следва да бъдат групирани в един общ актив, ако общата им сума надхвърля прага на същественост от 700 лв. За целта на анализа може да се разгледат всички закупени шкафове и ако общата им сума е над 700 лв., те формират нетекущ актив „шкафове“, който следва да бъде заведен в счетоводния амортизационен план и амортизиран за предполагаемия срок на използване, подходящ за този вид оборудване, например 3 – 5 години. Предложеното счетоводното отчитане на закупените активи е съгласно МСС 16 „Имоти, машини и съоръжения“, параграф 9, който гласи: „Може да е уместно да се обединят поотделно незначителни позиции като матрици, инструменти и други и критериите да се приложат към съвкупната им стойност.“ В случай че дружеството прилага Националните счетоводни стандарти, то може да се позове на параграф 3.2 (б) от СС 1 „Представяне на финансови отчети“ и да приложи горепосоченото тълкуване по този въпрос в съответствие с Международните счетоводни стандарти и да оповести този факт в своята счетоводна политика.
По-горе очертахме счетоводното третиране, ако активите шкафове са сходни. Но съгласно извършения анализ от фирмата, шкафовете са различни по вид, предназначени са за разнородни дейности и ако Вие прецените, че няма да имат сходен полезен живот и самите шкафове не са сходни, може да приложите избрания от Вас подход да бъдат отчетени като разходи за дейността.
Бихте могли да прегледате още веднъж характеристиките на шкафовете и местата, където са поставени. Ако прецените, че могат да бъдат групирани, така че два по два или по друг начин групи- рани, да оформят общ актив, тези части да ги считате за отделен общ актив и да го амортизирате и инвентаризирате в средносрочен план, а останалите, които са различни по вид и не могат да бъдат групирани, да отпишете на разход.
Източник: „Счетоводители в действие“. Вземете книгата от тук >>
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
3 Коментари