Както е известно, в автомобилния транспорт се извършват значителни разходи за горива, електроенергия и смазочни материали. Горивата и електрическата енергия се използват като двигателна сила. Количеството на електроенергията, която основно сега се използва от тролейбусите, ще се увеличава, като се имат предвид тенденциите за произвеждане на автомобили, които ще използват електричеството за двигателни цели.
Автор на експертния анализ е проф. д-р Стоян Дурин. Този анализ, както и десетки експертни решения за счетоводство, данъци и осигуряване на транспортните фирми ще намерите в книгата „Пътеводител на транспортните фирми: данъци и счетоводство, труд и осигуряване“. Вземете я тук >>
Смазочните материали винаги ще съпътстват използването на автомобилите и тролейбусите.
Горивата могат да се отчитат като материали, когато в автомобилното предприятие има създадени складове (бензиностанции) за зареждане на автомобилите. В група 30 Материални запаси трябва да се открие с/ка Горива или към с/ка 309 Други материални запаси се открият аналитични сметки по видове горива (бензин и дизел). Специално бензинът може да се отчита по видове съобразно неговото октаново число. Чрез с/ка 309 Други материални запаси е редно да се открият аналитични сметки за видовете смазочни материали.
При доставка на бензини и дизел и смазочни материали ще се съставя счетоводната статия:
Д с/ка 309 Други материални запаси
Ан. с/ка „Бензин – по видове“
Ан. с/ка „Дизел“
Ан. с/ка „Смазочни материали“
К с/ка 400 Доставчици
К с/ка 501 Разплащателна сметка
При зареждане на автомобилите с бензин и дизел и предаването на смазочни материали ще се съставят счетоводните статии:
Д с/ка 601 Разходи за материали
Ан. с/ка „Разходи за бензин – по видове“
Ан. с/ка „Разходи за дизел“
Ан. с/ка „Разходи за смазочни материали“
К с/ка 309 Други материални запаси
Ан. с/ка „Бензин – по видове“
Ан. с/ка „Дизел“
Ан. с/ка „Смазочни материали“
Така осчетоводените разходи на горива и смазочни материали се представят и по функционално предназначение на тези разходи чрез счетоводната статия:
Д с/ка 610 Разходи за автомобилен транспорт
Ан. с/ки „По видове и групи автомобили“
К с/ка 601 Разходи за материали
Използваната електрическа енергия от тролейбусите се осчетоводява така:
Д с/ка 601 Разходи за материали
Ан. с/ка „Разходи на електрическа енергия“
К с/ка 400 Доставчици
К с/ка 501 Разплащателна сметка
Потребената от тролейбусите електрическа енергия се представя и по функционално предназначение на този разход чрез счетоводната статия:
Д с/ка 610 Разходи за автомобилен транспорт
Ан. с/ка „Разходи по експлоатация на тролейбуси“
К с/ка 601 Разходи за материали
Горива и смазочни материали могат да се получават директно от действащите самостоятелно бензиностанции. В тези случаи счетоводните статии са свързани с отразяването на разходите на горива и смазочни материали като разходи по икономически елементи и по функционално предназначение. Съставят се следните две счетоводни статии:
Смазочните материали винаги ще съпътстват използването на автомобилите и тролейбусите.
Горивата могат да се отчитат като материали, когато в автомобилното предприятие има създадени складове (бензиностанции) за зареждане на автомобилите. В група 30 Материални запаси трябва да се открие с/ка Горива или към с/ка 309 Други материални запаси се открият аналитични сметки по видове горива (бензин и дизел). Специално бензинът може да се отчита по видове съобразно неговото октаново число. Чрез с/ка 309 Други материални запаси е редно да се открият аналитични сметки за видовете смазочни материали.
При доставка на бензини и дизел и смазочни материали ще се съставя счетоводната статия:
Д с/ка 309 Други материални запаси
Ан. с/ка „Бензин – по видове“
Ан. с/ка „Дизел“
Ан. с/ка „Смазочни материали“
К с/ка 400 Доставчици
К с/ка 501 Разплащателна сметка
При зареждане на автомобилите с бензин и дизел и предаването на смазочни материали ще се съставят счетоводните статии:
Д с/ка 601 Разходи за материали
Ан. с/ка „Разходи за бензин – по видове“
Ан. с/ка „Разходи за дизел“
Ан. с/ка „Разходи за смазочни материали“
К с/ка 309 Други материални запаси
Ан. с/ка „Бензин – по видове“
Ан. с/ка „Дизел“
Ан. с/ка „Смазочни материали“
Така осчетоводените разходи на горива и смазочни материали се представят и по функционално предназначение на тези разходи чрез счетоводната статия:
Д с/ка 610 Разходи за автомобилен транспорт
Ан. с/ки „По видове и групи автомобили“
К с/ка 601 Разходи за материали
Използваната електрическа енергия от тролейбусите се осчетоводява така:
Д с/ка 601 Разходи за материали
Ан. с/ка „Разходи на електрическа енергия“
К с/ка 400 Доставчици
К с/ка 501 Разплащателна сметка
Потребената от тролейбусите електрическа енергия се представя и по функционално предназначение на този разход чрез счетоводната статия:
Д с/ка 610 Разходи за автомобилен транспорт
Ан. с/ка „Разходи по експлоатация на тролейбуси“
К с/ка 601 Разходи за материали
Горива и смазочни материали могат да се получават директно от действащите самостоятелно бензиностанции. В тези случаи счетоводните статии са свързани с отразяването на разходите на горива и смазочни материали като разходи по икономически елементи и по функционално предназначение. Съставят се следните две счетоводни статии:
- Д с/ка 601 Разходи за материали
Ан. с/ка „Разходи на бензин – по видове“
Ан. с/ка „Разходи на дизел“
Ан. с/ка „Разходи на смазочни материали“
К с/ка 400 Доставчици
К с/ка 501 Разплащателна сметка
К с/ка 422 Подотчетни лица
Сметка 422 Подотчетни лица се използва, когато при зареждане на автомобилите шофьорите уреждат сметните отношения с бензиностанциите чрез предварително получен аванс от автомобилното предприятие.
Ан. с/ка „Разходи на дизел“
Ан. с/ка „Разходи на смазочни материали“
К с/ка 400 Доставчици
К с/ка 501 Разплащателна сметка
К с/ка 422 Подотчетни лица
Сметка 422 Подотчетни лица се използва, когато при зареждане на автомобилите шофьорите уреждат сметните отношения с бензиностанциите чрез предварително получен аванс от автомобилното предприятие.
- Д с/ка 601 Разходи за автомобилен транспорт
Ан.с/ки „Разходи по видове и групи автомобили“
К с/ка 601 Разходи за материали
Обикновено разходите на бензин и дизел се наблюдава дали са в рамките на предвидените норми за разход. Когато действителните разходи на бензин и дизел не надвишават нормативите, могат да се начисляват премии на шофьорите. В тези случай ще се състави счетоводната статия:
Д с/ка 603 Разходи за заплати (възнаграждения)
К с/ка 420 Персонал
Възможно е действителните разходи на бензин и дизел да надвишават предвидените разходи по нормативи. При това положение е редно комисия да се произнесе за случая. Ако това са обективни причини, то преразходът се признава като действителен разход. Ако обаче комисията се произнесе, че за този преразход вина имат шофьорите, то този преразход остава за тяхна сметка. Съставят се следните счетоводни статии:
а) Д с/ка 441 Вземания по липси и начети
К с/ка 601 Разходи за материали
б) Д с/ка 420 Персонал
Д с/ка 500 Каса
К с/ка 441 Вземания по липси и начети
Установяването на полагащото се гориво като разход за периода е свързано с необходимостта в края на отчетния период да се извърши инвентаризация на наличното в резервоарите на автомобилите гориво. И това гориво се осчетоводява по следния начин:
Д с/ка 309 Други материални запаси
Ан. с/ки „По видове бензин и дизел“
К с/ка 601 Разходи на материали
И на първо число на следващия месец се съставя счетоводната статия за представяне на количеството и стойността на това гориво като текущ разход чрез счетоводната статия:
Д с/ка 601 Разходи за материали
Ан. с/ки „По видове бензин и дизел“
К с/ка 309 Други материални запаси
Ан. с/ки „По видове бензин и дизел“
Както е видно, стойността на наличното гориво в края на месеца е записана по дебита и по кредита на с/ка 601 Разходи за материали без да се трансформира като разход по функционално предназначение и е правилно то да се сторнира по тази сметка. В случая е редно да се състави сторнировачна (червена) счетоводна статия:
Д с/ка 601 Разходи за материали
К с/ка 601 Разходи за материали.
Възможно е да се избегнат тези действия по инвентаризация на наличното гориво в резервоарите на автомобилите в края на отчетния период, ако се приеме практиката всеки автомобил да бъде зареден до пълен резервоар в края на този период. И това се повтаря в края на всеки отчетен период.
Източник: „Пътеводител на транспортните фирми: данъци и счетоводство, труд и осигуряване“. Вземете книгата от тук >>
К с/ка 601 Разходи за материали
Обикновено разходите на бензин и дизел се наблюдава дали са в рамките на предвидените норми за разход. Когато действителните разходи на бензин и дизел не надвишават нормативите, могат да се начисляват премии на шофьорите. В тези случай ще се състави счетоводната статия:
Д с/ка 603 Разходи за заплати (възнаграждения)
К с/ка 420 Персонал
Възможно е действителните разходи на бензин и дизел да надвишават предвидените разходи по нормативи. При това положение е редно комисия да се произнесе за случая. Ако това са обективни причини, то преразходът се признава като действителен разход. Ако обаче комисията се произнесе, че за този преразход вина имат шофьорите, то този преразход остава за тяхна сметка. Съставят се следните счетоводни статии:
а) Д с/ка 441 Вземания по липси и начети
К с/ка 601 Разходи за материали
б) Д с/ка 420 Персонал
Д с/ка 500 Каса
К с/ка 441 Вземания по липси и начети
Установяването на полагащото се гориво като разход за периода е свързано с необходимостта в края на отчетния период да се извърши инвентаризация на наличното в резервоарите на автомобилите гориво. И това гориво се осчетоводява по следния начин:
Д с/ка 309 Други материални запаси
Ан. с/ки „По видове бензин и дизел“
К с/ка 601 Разходи на материали
И на първо число на следващия месец се съставя счетоводната статия за представяне на количеството и стойността на това гориво като текущ разход чрез счетоводната статия:
Д с/ка 601 Разходи за материали
Ан. с/ки „По видове бензин и дизел“
К с/ка 309 Други материални запаси
Ан. с/ки „По видове бензин и дизел“
Както е видно, стойността на наличното гориво в края на месеца е записана по дебита и по кредита на с/ка 601 Разходи за материали без да се трансформира като разход по функционално предназначение и е правилно то да се сторнира по тази сметка. В случая е редно да се състави сторнировачна (червена) счетоводна статия:
Д с/ка 601 Разходи за материали
К с/ка 601 Разходи за материали.
Възможно е да се избегнат тези действия по инвентаризация на наличното гориво в резервоарите на автомобилите в края на отчетния период, ако се приеме практиката всеки автомобил да бъде зареден до пълен резервоар в края на този период. И това се повтаря в края на всеки отчетен период.
Източник: „Пътеводител на транспортните фирми: данъци и счетоводство, труд и осигуряване“. Вземете книгата от тук >>
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
4 Коментари