Въпрос: През м. януари дружество закупува автомобил на лизинг за 113000.00 лв. Начислената до края на м.10.2021 г. амортизация е на стойност 85135.00 лв. Остатъкът по лизинговите вноски е 42353.00 лв. През м. ноември автомобилът катастрофира и съответно вече не може да се използва, поради което лизинговото дружество го дерегистрира. Какви са необходимите документи, на база на които да се отпише автомобила от ДМА, и какви биха били счетоводните записвания в такъв случай?
Повече за служебния автомобил в счетоводната практика - тук >>
Повече за служебния автомобил в счетоводната практика - тук >>
Страновището на експерта:
Щом автомобилът е негоден за употреба след катастрофата, той следва да бъде бракуван и отписан. Основание за брака са документите, с които е отписан от КАТ, констативен протокол от застрахователя или лизингодателя и др., с които разполагате и които удостоверяват състоянието на автомобила.
Счетоводните записвания са както при обичайно отписване на актив на разход поради бракуване:
Дт с/ка Разходи за брак, Други разходи – с балансовата стойност на автомобила;
Дт с/ка Амортизация на транспортни средства – с набраното изхабяване;
Кт с/ка Транспортни средства – с отчетната стойност на автомобила.
Обичайно погиването на лизинговата вещ не е основание за отпадане на задълженията по лизинговия договор и оставащите лизингови вноски се дължат, все едно активът не е погинал. Съответно и счетоводното салдо, отразяващо задължението по лизинга не се променя.
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари