Въпрос: Дружество, регистрирано по ЗДДС, осъществява земеделска дейност. Има сключени договори за наем и аренда със собственици на земеделска земя и начислени задължения за ренти за стопанската 2021 г. Дружеството има вземане по фактури за продажби на голяма стойност от друго ЮЛ - ЕООД. През м. декември 2021 г. дружеството сключва договор за прехвърляне на дълг, с който второто дружество се задължава де изплати дължимите от първото дружество ренти за сметка на задълженията си по фактури. Второто дружество изплаща в същия месец рентите на собствениците по банков път. Платените ренти се приспадат от стойността на вземането на дружеството. Какво е данъчното третиране на тези взаимоотношения: 1. Ще бъде ли признат разходът за ренти на първото дружество, при условие че не е прекия платец? 2. Следва ли да се издадат фактури между дружествата и какви са счетоводните записвания по прихващане на задълженията при първото дружество?
Отговор: По наше мнение в случая по-скоро става въпрос не за „договор за прехвърляне на дълг“, а за встъпване в дълг, тъй като второто дружество е изпълнило парично задължение на първото дружество към множество кредитори – задължения към физически лица по договори за наем и аренда. Тъй като това встъпване в дълг става с оглед погасяване на задължението на второто дружество към първото считаме, че следва да има сключен писмен договор, към който след изплащане на наемите и арендите следва да се състави протокол. В протокола следва да са упоменати всички лица, на които са изплатени суми, основанието за плащането и размера на платените суми, също така следва да се приложат и копия от документите, които удостоверяват направените плащания.
При положение че същността на извършената операция е вид прихващане, по наше мнение няма основание за издаване на фактура, тъй като няма извършена доставка на стока или услуга.
Счетоводните записвания, които следва да се направят въз основа на подписания протокол и приложените доказателства за извършените плащания към кредиторите (наемо- и арендодатели), са:
Дебит сметка Задължения към доставчици
Ан.подсметка съответния наемател, арендатор
Кредит сметка Вземания от клиенти
От гледна точка на признаване на разхода за наем и аренда разпоредбата на чл. 42, ал. 1 от ЗКПО предвижда, че начислените разходи, представляващи доходи на местни физически лица, които не са изплатени към 31 декември на текущата година, не се признават за данъчни цели в годината на счетоводното им отчитане. Следователно, за да се признае за първото дружество разходът за наем и аренда, той трябва да е платен до 31.12.2021 г. на получателите на доходите – физически лица, независимо дали плащането е извършено от първото дружество или от второто дружество по нареждане на първото. С оглед защита на интересите на първото дружество, както споменах по-горе е добре същото да притежава с копия на документите, удостоверяващи изплащането на доходите, от които документи да е видна датата на плащането.
Обръщаме ви внимание, че договорът за наем или аренда е сключен с първото дружество и същото се явява платец на дохода на физическите лица и за него важат всички задължения за удържане, деклариране и внасяне на авансов данък, съответно посочване на изплатените доходи на физически лица в справката по чл. 73, ал. 1 от ЗДДФЛ.
източник: portalschetovodstvo.bg
източник: portalschetovodstvo.bg
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари